Saturday, December 04, 2010

Antara Akal & Nafsu



"Demi jiwa dan apa yang disempurnakannya."

Aku sempat baca satu artikel berkaitan Akal dan Nafsu yang disampaikan oleh seorang ustaz.Kata ustaz itu, dalam satu hadis Daif, ada diceritakan perilah Akal dan Nafsu. Nafss sebenarnya ada dua...iaitu Nafsu satu dan jiwa satu atau Nafsu satu, Akal satu.

Ketika Allah menciptakan Akal, Allah Taala telah memanggil Akal ni menghadapNya,

kata Allah, "Wahai akal, siapa engkau dan siapa Aku?"
akal menjawab, "Engkau Allah taala yang Maha Besar dan aku hambaMu yang sangat hina."

kemudian Allah menciptakan Nafsu dan Allah memanggil Nafsu mengadapNya,

kata Allah, "Wahai nafsu, siapa engkau dan siapa Aku?"
nafsu menjawab, "Engkau..Engkau, aku..aku."

Nafsu ni bongkak dan samseng...dengan itu, Allah telah memasukkan atau rendamkan nafsu ni ke dalam neraka selama 1000 tahun, kemudian dikeluarkan. Setelah dikeluarkan daripada neraka, Allah memerintahkan nafsu mengadapNya semula,

kata Allah, "Wahai nafsu, siapa engkau dan siapa Aku?"
nafsu menjawab, "Engkau..Engkau, aku..aku."

Allah kemudian memasukkan atau rendam semula nafsu ni ke dalam neraka selama 1000 tahun lagi, kemudian dikeluarkan. Setelah dikeluarkan daripada neraka, Allah memerintahkan nafsu menghadapNya semula,

kata Allah, "Wahai nafsu, siapa engkau dan siapa Aku?"
nafsu menjawab, "Engkau..Engkau, aku..aku."

Allah kemudian memasukkan atau rendam semula nafsu ni ke dalam neraka selama 1000 tahun lagi, kemudian dikeluarkan. Setelah dikeluarkan daripada neraka, Allah memerintahkan nafsu menghadapNya semula untuk kali ke-4,

kata Allah, "Wahai nafsu, siapa engkau dan siapa Aku?"
nafsu menjawab, "Engkaulah Allah Taala yang Maha Besar dan akulah hambamu yang sangat hina."

Begitulah nafsu. selepas 3000 tahun direndamkan dalam api neraka, baru nafsu tunduk kepada Allah.

Maka Allah menciptakan manusia ini bernafsu. Nafsu makan adalah untuk meneruskan kehidupan, nafsu tidur untuk menghilangkan keletihannya, nafsu marah untuk mempertahankan kehormatannya, nafsu syahwat pula untuk meneruskan keturunanya. Tetapi diadakan manusia itu akal untuk memberi batasan, contohnya manusia boleh makan, tapi jangan makan yang haram dan sebagainya.

Berbanding dengan haiwan contohnya kambing, Allah tidak berikan akal kepada kambing tetapi Allah berikan naluri. Maka kambing itu makan rumput sejak dari zaman Nabi Adam sampai bila-bila pun kambing tak reti nak tukar makan spaghettike sosej ke atau yang sewaktu dengannya. Pernah ke kita jumpa kambing makan roti canai atau mee rebus?? Kalau ada la kan,pengsan aku.Kambing tak reti nak ubah makanan sebab akal takde.

Manusia pula oleh kerana ada nafsu, tapi nafsunya lebih kuat daripada akal, inilah yang menyebabkan manusia itu rosak dan hancussss. Contohla, kambing reti je kawin jantan dengan betina, tapi manusia yang sengal yang da dikawal oleh nafsu ni kawin lelaki dengan lelaki. Kalau kambing tahu manusia kawin lelaki dengan lelaki, tak ke malu kita.Isk,isk,iskk..tak patut,tak patut

Kambing, itik, ayam, atau burung, bila waktu senja haiwan-haiwan ini tau balik sendiri ke kandang. Siapa yang suruh haiwan-haiwan ni balik?? Takde siapapun yang suruh haiwan-haiwan ni balik sebab Allah berikan naluri. Manusia pula oleh kerana ada nafsu maka waktu senja atau maghrib pergi ke pasar malam, jadi selisihlah dengan kambing. Kambing balik, manusia pegi pasar malam. Maksudnya tak solat maghrib la tu.Lagi sekali tak patut, tak patut...macam lawak pun ada adessss....

Memanglah nafsu ni kejadiannya jahat, sebab tu Allah wahyukan Al-Quran dan agama Islam supaya kita dapat kawal nafsu tersebut. Antara nafsu yang terdapat dalam diri manusia ialah nafsu Amarah, nafsu Lauwaaamah, nafsu Mulhamah, nafsu Mutma'innah, nafsu Kaamilah.

Nafsu Amarah ni macam kapal laut, tak pernah tenang dan selalu bergelombang.
Nafsu Lauwaaamah pula sekali ia gelombang, sekali ia tenang contohnya, sekali sembahyang, sekali wayang iaitu memcerca diri sendiri.
Nafsu Mulhamah pula sentiasa berbuat perkara yang baik kerana ia di ilhamkan begitu.
Nafsu Mutma'innah pula nafsu yang sentiasa tenang. Tenang je...(macam aku kot??haha)

Berkaitan dengan nafsu ni juga, dalam ilmu Tasawwuf menjelaskan bahawa manusia terdiri daripada empat golongan iaitu :

* Manusia yang datang ke dunia untuk beribadat dan untuk masuk Syurga.
* Manusia yang datang ke dunia bukan untuk beribadat, tetapi untuk memenuhkan Syurga. Contohnya, orang kafir, di akhir umurnya dia masuk Islam. Setelah masuk Islam, dia meninggal dunia. Maka masuk Syurga dia.
* Manusia yang datang ke dunia untuk beribadat,tapi bukan untuk masuk Syurga. Contonya, dia kuat beramal, tapi tak ikut perintah Allah iaitu menyombong dengan amalannya, riak, ujub, dll.
* Manusia yang datang ke dunia bukan untuk beribadat dan bukan untuk masuk Syurga. Yang ni lantak dia lah,aku tak tau da nak kata apa kat golongan-golongan yang macam ni.

Moga Allah melindungi kita semua..


~Wallahu'alam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...