Saturday, December 04, 2010

Tips Penjagaan komputer dan Laptop

Sekarang zaman da canggih..Boleh dikatakan tiap golongan ada laptop/komputer peribadi.Berlambak-lambak jenama laptop skarang yang ada di pasaran.Aku start guna laptop masa aku semester akhir kat kolej dulu.Sebenarnya ayah aku beli tu untuk diri die,tak lama dalam beberapa bulan pas ayah beli laptop tu,aku pun teringin sangat nak ada laptop sendiri bukan apa sebab senang nak wat tesis ngan assignment,alhamdullillah ayah aku pun bagi laptop tu.masa tu aku pakai model ACER 3620.Ayah aku beli laptop len lak M-LIFE untuk kegunaan dia sendiri.Hounto ni arigatou oto-san!tapi skang da tak guna dah laptop tu.Skang guna model ACERASPIRE 4736Z.Aku beli len sebab acer 3620 tu asyik wat hal je tapi alhamdullillah aku da pakai laptop tu lebih kurang dalam 4 tahun..lama gak tuh.klu model yang sekarang ni aku baru pakai setahun.Ok la,aku nak share sket tips camne nak jaga laptop atau komputer korang supaya tahan lama..huhu..antaranya:

1. BATERI
Elakkan daripada penggunaan bateri sekiranya kita mahu menggunakan laptop dalam tempoh yang panjang seperti 3 hingga 4 jam.
* Komputer lebih sejuk tanpa haba dari bateri.
* Jika bateri sudah habis dicas,off laptop dahulu sebelum menanggalkan bateri.. digalakkan menggunakan kuasa dari adapter.
* Pastikan bateri berada di bawah 10 peratus sebelum dicas semula atau tanda X kelihatan.
* Jika terlalu kerap dicas, bateri akan kehilangan keupayaan menyimpan tenaga di bawah 50 peratus.

2. PAPAN KEKUNCI
* Letakkan sekeping kertas A4 untuk papan kekunci setiap kali tidak menggunakannya untuk menghindarkan papan kekunci dimasuki habuk.
* Kalau boleh gunakan papan kekunci dan tetikus berasingan supaya kita tidak terlalu kerap menggunakan papan kekunci di komputer riba.

3. Anda jangan terlalu kerap ON dan OFF komputer.

4. Elakkan daripada getaran meja kerana kebanyakan komponen elektronik amat mudah rosak.

5. Tempatkan komputer dibilik berhawa dingin, ditempat yang teguh dan tetap(jangan suka berpindah randah )

6. Jauhkan sebarang cecair (makanan/minuman) dari komputer ini kerana minuman yang tertumpah keatas keyboard / terkena disket / masuk dalam komputer akan merosakkan komputer anda.

7. Elakkan komputer dari sinaran terus cahaya matahari .

8. Elakkan dari benda benda bermagnet seperti telefon, pembesar suara dan sebagainya berhampiran komputer. Kesan magnet akan merosakkan floppy disk anda.(aku selamba je hp kat sebelah,dekat lak tuh hehe...)

9. Habuk adalah musuh komputer anda. Habuk yang halus yang masuk ke motherboard akan memendekkan hayat komputer. Jika ada masa lapang, bersihkan habuk dari dalam komputer menggunakan udara termampat yang dijual dalam bentuk tin spray penyembur nyamuk.(korang x tengok aku nyer keyboard,fuhh da macam apa)

10. Habuk juga boleh memasuki disket, laser head cd-rom atau read-write head pada pemacu cakera menyebabkan ia tidak dapat digunakan.

11. Asap rokok juga mendatangkan kesan yang sama seperti habuk tadi. Ingatlah, merokok bukan sahaja tidak sihat pada kesihatan anda bahkan juga kepada kesihatan komputer anda.

12. Jangan letak komputer dalam bilik yang ada permaidani sebab permaidani (carpet) adalah penghasil cas elektrik statik yang terbaik.(uikksss!)

13. Tambahkan kipas tambahan dalam komputer untuk menyejukkan komputer anda.

14. Gunakan AVR – Automatic Voltage Regulator. Bekalan elektrik bukannya tetap 230V AC. ini kerana ada ketikanya terkurang/terlebih voltage terutama berlakunya petir.

15. Back up segala data penting anda. Sebabnya kalau hdd rosak, habis semua hasil kerja yang sudah disiapkan.

16. Scan hdd sekurang kurangnya sebulan sekali untuk memastikan tiada sebarang file bermasalah. Boleh gunakan scandisk.exe / mana mana program komersial.

17. Scan dengan perisian anti virus sekurang kurangnya sekali sebulan.

18. Digalakkan gunakan 2 hard drive / hdd dformat kepada lebih dari satu partition, satu untuk bekerja dan satu lagi untuk stor/backup.

19.Jangan sesekali tinggalkan laptop korang dalam kereta walaupun korang cuma keluar untuk tempoh masa yang singkat. Sudah terlalu banyak kes pencuri pecah cermin kereta dan mencuri laptop di dalam kereta. Sedangkan simpan dalam bonet pun orang boleh curi..ever wonder why? Sebab pencuri2 ni biasanya ada detector device, diorang boleh detect kalau ada laptop dalam kereta. Di sekitar Lembah Klang sahaja sudah lebih sejuta kes kecurian laptop berlaku di kalangan guru-guru sekolah yang dapat pinjaman laptop dari kementerian. Oleh itu, bawalah laptop kemana-mana sahaja korang pergi.

20. Pastikan laptop korang diberi rehat, jangan dibiarkan ianya dipasang hampir sehari setiap hari (ketahanan laptop berbeza dengan PC biasa).(laptop aku selambe je aku on 24/7 haha)

Selamat Mencuba…

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...